Referenssit

Turbosovitus HiEff Pulling Teamin Race Truck 6500 kg Scaniaan

Scania

Moottori

  • Scania DC16 V8
    • Iskutilavuus: 15,6 litraa
    • Diesel
    • Elektroniset pumppusuuttimet
    • 2-portaisesti turboahdettu, ahtoilman jäähdytys molemmissa painevaiheissa
    • 6 turboahdinta, 6 ilmasta-ilmaan ahtoilmanjäähdytintä

Voimalinja

  • Eagle 5 levyinen keskipakotoiminen Tractor pulling-kytkin
  • Scania GRS900 vaihdelaatikko
  • Sisu taka-akseli tiheällä perävälityksellä

Suorituskykytiedot

  • Moottorin käytettävissä oleva tehoalue: 1500 – 2700 rpm (2700 rpm max sallittu)
  • Teho: Ei mitattu (vielä)

Saavutukset

  • 2018 Suomen mestaruus Race Truck 6500 kg luokassa + FTPA:n tulokaspalkinto Jaakko Linnalle
  • 2019 Luokan vaihto kesken kauden Race Trucks 8500 kg luokkaan, jossa 5. sija

Tarina lyhyesti

Jaakko Linnan HiEff Pulling Team omistaa sähköohjatuilla pumppusuuttimilla varustetun Scanian, mikä kilpailee Race Trucks 6500 kg-luokassa. Scaniassa ahtaminen on toteutettu 6 turboahtimella kahdessa painevaiheessa. Turboahtimet on speksannut Antti Linna tavoitteenaan maksimoida moottorin teho ja laaja käytettävissä oleva pyörimisnopeusalue. Moottorin ominaisuuksien on sovelluttava hyvin liikkeellelähtöön raskaan vetolavetin kanssa ja laajaa pyörimisnopeusaluetta tarvitaan, jotta voidaan vetää suurella välityksellä.

Kuvia

Linkkejä

HiEff Pulling team Facebook

Tractor pulling pictures by Hannu Tilus

FTPA Finnish Tractor Pulling Association web pages

FTPA Facebook

Cummins QSB 6,7 turbojärjestelmä ja suorituskykysuunnittelu puufiskari Fannyyn

Cummins QSB 6,7

  • 6,7 litrainen 6 sylinterinen ahdettu dieselmoottori yhteispaineruiskutuksella (Common rail).
  • 2 portainen turboahtaminen ahtoilman väli- ja jälkijäähdytyksellä.
  • Ahtojärjestelmä suunnattu hyvän herkkyyden ja ajettavuuden takaamiseksi, mutta sopii erinomaisesti myös suurille tehoille.
    • Täysin savuton moottori paikaltaanlähdön pientä pölähdystä lukuunottamatta.
    • Erinomainen nopean matkanajon kulutus.
    • Riittävä ilmaylimäärä (lambda) takaa alhaiset lämpötilat suhteessa akselitehoon.
  • Haluttuun tehoon soveltuva polttoainejärjestelmä ja ohjelmointi suunnitellulle suorituskyvylle (Ekotuning Oy)

Suoritusarvot

  • 670 kW (=910 hv) / 3150 – 3300 rpm
  • 2170 Nm 2300 – 2800 rpm

Tarina lyhyesti

Fanny on 1958 rakennettu puinen kalastusvene (=fiskari). Elinkaarensa aikana se on kokenut huomattavia muutoksia. Siitä on tehty liukuva ja puukuoren sisällä on metallivahvisteinen runko, jotta vene kestää kasvatetut moottoritehot. Cummins QSB 6.7 ei suinkaan ole Fannyn historiassa ainoa tehokas dieselmoottori, vaan siinä on ollut matkan varrella lukuisia muun merkkisiä moottoreita tehohaitarissa 150-500 hv.

Kuvia

Linkkejä

http://www.friddemartin.net/fi/

Testiajoa Fannyllä syksyllä 2019